
Bez promjena – stvari se pogoršavaju
Analiza konkurentnosti Hrvatske iz pozicije pojedinačnog poduzeća daje istinsku sliku stvarnog stanja gospodarstva. Pritom je jasno da se opća konkurentnost svake zemlje, pa time i Hrvatske, može poboljšati samo kroz povećanje konkurentnosti pojedinih poduzeća.
Najpoznatiji europski gospodarski konzultant Roland Berger u Zagrebu je prije nekoliko godina održao zapaženo i vrlo inspirativno predavanje pod nazivom „Croatia’s competetiviness – challenge EU accession”. Tom je prigodom postavio i deset teza za unapređenje i porast konkurentnosti hrvatskih poduzeća. One se uvelike poklapaju s razmišljanjima i analizama Nacionalnog vijeća za konkurentnost, ali ih je ipak dobro objaviti, jer ima razlika u detaljima. A vrag, kako je poznato, uglavnom i leži u detalju.
Roland Berger je svojih deset teza ovako postavio:
· uvođenje strukturnih promjena od postojeće industrije prema industriji koja povećava dodanu vrijednost
· reduciranje visokog udjela države u gospodarstvu kroz privatizaciju
· uklanjanje prepreka za kolanje kapitala i povećanje njegove produktivnosti
· podizanje infrastrukture na razinu europskih standarda
· iskorištavanje turizma kao glavnog uslužnog sektora
· usmjeravanje istraživanja i razvoja na tehnologije budućnosti
· profesionalizacija sustava obrazovanja i povećanje ulaganja u edukaciju
· smanjivanje birokracije i ubrzavanje procesa reforme javne uprave
· smanjivanje nezaposlenosti kroz mjere strukturne politike
· u fokus interesa stavlja se poduzeće, pri čemu je posebno važno naglasiti sedam strateških odrednica za rast kompanije na osnovi dodane vrijednosti.
Budući da i Berger u fokus zanimanja stavlja poduzeće, posebno ističe sedam strateških razina za rast kompanija na osnovi dodane vrijednosti. To su: inovacije i branding; uporaba vlastitih komparativnih i konkurentskih prednosti (cost/benefit); internacionalizacija; fokusiranje na proizvod; fokusiranje na osnovnu djelatnost (core business); povećanje tržišnog udjela i konsolidiranje tržišta s pomoću konkretnih mjera i aktivnosti; uspostavljanje mreže, kooperacija, virtualizacija poslovanja. To se može, tvrdi Berger, postići uz stratešku i operacionaliziranu izvrsnost kao temeljnu pretpostavku budućeg ponašanja.